Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14901
Title: El artículo de opinión: Un pretexto para cualificar la argumentación escrita en estudiantes de ciclo cinco
Author: Contreras Ríos, Luz Yanneth
Advisor: Moreno Cardozo, Sandra Maritza
Subjects: Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna - Tesis y disertaciones académicas
Escritura - Enseñanza
Argumentación
Métodos de enseñanza
Keywords: Escritura como proceso
Argumentación
Enfoque sociocultural
Lectura
Artículo de opinión
Date: 22-Jun-2018
Abstract: The interest of this research work is inserted in the thematic area of discursive activities of the language, with students of eleventh grade, who present difficulties with the writing of argumentative texts and with the lack of recognition of this as a constituent activity of society and culture. It was defined within the interpretive paradigm the qualitative approach; the design of action research whose purpose is for the researcher to reflect on his action and, if necessary, transform it. The didactic sequence was chosen as an intervention strategy, as it promotes different actions according to a goal, for this case the qualification of the writing of argumentative texts, specifically, the opinion piece as a result of the articulation between the knowledge of each category, the educational policies, the interests of the students and the research teacher. The document shows the progress made by some students in the practice of writing as process; the use of different types of arguments such as: exemplification, causality and authority and of the sociocultural approach to writing.
Description: El interés de esta investigación se inserta en el área temática de actividades discursivas de la lengua, con estudiantes de grado undécimo, que presentan dificultades con la escritura de textos argumentativos y con la falta de reconocimiento de ésta como actividad constituyente de la sociedad y de la cultura. Se definió dentro del paradigma interpretativo, el enfoque cualitativo; diseño de investigación acción cuyo propósito es que el investigador reflexione sobre su acción y de ser necesario, la transforme. Fue elegida la secuencia didáctica como estrategia de intervención, en tanto propicia diferentes acciones en función de una meta, para este caso la cualificación de la escritura de textos argumentativos, específicamente, el artículo de opinión como resultado de la articulación entre el saber de cada categoría, las políticas educativas, los intereses de los estudiantes y la investigadora. El documento muestra los avances que lograron, algunos estudiantes, en cuanto a la práctica de la escritura como proceso; el uso de diferentes tipos de argumentos como: de ejemplificación, de causalidad, de autoridad; y la comprensión del enfoque sociocultural de la escritura.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14901
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía de la Lengua Materna

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ContrerasRiosLuzYanneth2019.pdfTesis de Maestría7,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.