Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14895
Title: Imaginarios de paz en la infancia: una propuesta desde el teatro del oprimido
Author: Cañón Céspedes, Angélica María
Advisor: Castiblanco Roldán, Andrés
Subjects: Maestría en Investigación Social Interdisciplinaria - Tesis y disertaciones académicas
Teatro en la educación
Cultura de paz
Educación para la paz
Keywords: Teatro del oprimido
Imaginarios
Cultura de paz
infancia
Violencia
paz
Post - conflicto
Date: 31-Jan-2019
Abstract: This research was focused on generating a proposal from the theatre to reveal the imaginaries that 12 children from urban contexts had about violence and the peace process that has been lived in the country, their ages ranged from 6 to 11 years old. For this it was necessary to identify and nurture the analysis from a qualitative approach and a correlation scope categories, which were: the context of the armed conflict in Colombia, the dynamics relating to the concept of peace, the construction of social imaginaries in childhood, the construction of a culture of peace and the theatre as a research tool. Taking as a basis these variables and relating them to each other direct actions were carried out in the stages of elaboration and implementation of workshops through which the imaginaries of peace in children of the selected population were identified.
Description: La presente investigación se enfocó en generar una propuesta desde el teatro-foro de Augusto Boal para evidenciar los imaginarios que tenían 12 niños de contextos urbanos, cuyas edades oscilan entre los 6 y 11 años, sobre la violencia y el proceso de paz que ha vivido el país como un aporte a la construcción de la cultura de paz. Para ello fue necesario identificar y nutrir las categorías de análisis desde un enfoque cualitativo y un alcance correlacional, las cuales fueron: el contexto del conflicto armado en Colombia, las dinámicas que atañen al concepto de paz, la construcción de imaginarios sociales en la infancia, la construcción de cultura de paz y el teatro como herramienta de investigación. Tomando como base estas variables y relacionándolas entre sí, se adelantaron acciones directas en las fases de elaboración e implementación de los talleres por medio de los cuales se pudo identificar los imaginarios de paz en la infancia de la población seleccionada.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14895
Appears in Collections:Maestría en Investigación Social Interdisciplinaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CañónCéspedesAngélicaMaría2019.pdfTesis de Maestría2,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.