Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14872
Title: Involucramiento y uso de tecnologías, una propuesta para el aprendizaje del inglés como lengua extranjera
Author: Puentes Vargas, Diana Catalina
Advisor: Quintana Ramírez, Antonio
Subjects: Maestría en Educación en Tecnología - Tesis y disertaciones académicas
Inglés - Enseñanza
Bilingüismo - Colombia
Métodos de enseñanza
Keywords: Involucramiento
Bajo desempeño académico
Tecnologías
Duolingo
Propuesta pedagógica
EFL
Date: 2019
Abstract: The main objective of this research was to determine the impact of the Duochallenge for Engagement (DCE) pedagogical proposal on the levels of engagement of students of english as a foreign language with low academic performance in a private university. The background check related to engagement accounts for its positive link with the academic performance of the students. They also give an account of the malleability of the different dimensions of engagement through the implementation of strategies inside and outside the classroom. This quasi-experimental study integrated the mixed method to observe the impact of the pedagogical proposal that integrated the use of the Duolingo® tool as a complement to the english classes. It can be concluded that the pedagogical proposal had an impact contrary to the expected in the cognitive and affective dimensions of engagement. Additionally it is possible to conclude that the use of the Duolingo® platform did have a positive impact on the academic performance of the students in the experimental group.
Description: El presente trabajo investigativo tuvo como objetivo principal determinar el impacto de la propuesta pedagógica Duochallenge for Engagement (DCE) en los niveles de involucramiento de estudiantes de inglés como lengua extranjera con bajo rendimiento académico en una universidad. La revisión de antecedentes relacionados con involucramiento da cuenta de su nexo positivo con el rendimiento académico de los estudiantes. Asimismo, dan cuenta de la maleabilidad de las diferentes dimensiones del involucramiento a través de la implementación de estrategias dentro y fuera del aula. Este estudio cuasi experimental integró el método mixto para observar el impacto la propuesta pedagógica que integró la utilización de la herramienta Duolingo® como complemento a las clases de inglés presenciales en un curso de inglés básico. Se puede concluir que la propuesta pedagógica tuvo un impacto contrario al esperado en las dimensiones cognitiva y afectiva del involucramiento. Adicionalmente es posible asegurar que la utilización de la plataforma Duolingo® si tuvo una incidencia positiva en el desempeño académico de los estudiantes del grupo experimental.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14872
Appears in Collections:Maestría en Educación en Tecnología (Virtual)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PuentesVargasDianaCatalina2019.pdf2,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.