Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14871
Title: Imaginación narrativa para el desarrollo de la cultura de la empatía en la formación para la paz
Author: Alba Niño, Oscar Eduardo
Advisor: Quintero Mejía, Marieta
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Empatía
Paz - Educación
Narrativas
Keywords: Imaginación narrativa
Cultura de la empatía
Formación para la paz
Empatía narrativa
Experiencia narrativa
Date: 4-Feb-2019
Abstract: The main objective of this research is to identify the contributions of the narrative imagination in the promotion of a culture of empathy within the framework of a formation for peace; for this, five moments were adopted: first, some antecedents were identified where experiences were collected that show how to promote the narrative imagination features contribute to the promotion of empathy, then, a framework that theoretically orientates the narrative imagination was built, the narrative empathy, the culture of empathy and the formation for peace, in a third moment, starting from the hermeneutical narrative Rrsearch proposal- PINH, systematization instruments were elaborated that allowed us to analyze two narrative interviews and two didactic strategies called tell me a tale of peace, with these instruments we sought to identify through the stories, the way in which the armed conflict, in its immersion in the educational scenarios, affected the pedagogical practice of teachers in practice in the Department of Caquetá; the latter, consolidated in the results chapter. In the last part, in the conclusions, it was reflected on the place that comprehensively imagines the situations of suffering and pain to promote a culture of empathy and the pedagogical value that has the strengthening of critical thinking from the aesthetic-communicative expressions around the search for peace.
Description: Esta investigación tiene como objetivo principal identificar los aportes de la imaginación narrativa en la promoción de una cultura de la empatía en el marco de una formación para la paz; para ello se adoptaron cinco momentos: primero se identificaron algunos antecedentes donde se recogieron experiencias que dan cuenta de cómo fomentar los rasgos de la imaginación narrativa aportan a la promoción de la empatía, luego, se construyó un marco que orienta teóricamente a la imaginación narrativa, la empatía narrativa, la cultura de la empatía y la formación para la paz, en un tercer momento, partiendo de la Propuesta de Investigación narrativa hermenéutica- PINH, se elaboraron instrumentos de sistematización que permitieron analizar dos entrevistas Narrativas y dos estrategias didácticas denominadas cuéntame un cuento de paz, con estos instrumentos se buscó identificar a través de los relatos, la forma como el conflicto armado, en su inmersión en los escenarios educativos, afectó la práctica pedagógica de docentes en ejercicio en el departamento del Caquetá; esto último, consolidado en el capítulo de Resultados. En la última parte, en las conclusiones, se reflexionó acerca del lugar que tiene imaginar comprensivamente las situaciones de sufrimiento y dolor para promover una cultura de la empatía y el valor pedagógico que tiene el fortalecimiento del pensamiento crítico a partir de las expresiones estético- comunicativas en torno a la búsqueda de la paz.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14871
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AlbaNiñoOscarEduardo2019.pdf843,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.