Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14864
Title: Ideas de naturaleza de niños y niñas de la cultura anfibia
Author: Cifuentes Gómez, Leidy Jhoanna
Advisor: Molina Andrade, Adela
Melo Brito, Nadenka Beatriz
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Educación ambiental - Enseñanza primaria
Diversidad cultural
Recursos naturales
Keywords: Ideas de naturaleza
Cultura anfibia
Conglomerados de relevancia
Diversidad cultural
Date: 18-Oct-2018
Abstract: The present work pretends to investigate the ideas of nature from the perspective of the Amphibian Culture, represented in twenty-six fourth-grade primary school students l. For this purpose, we start with the questions: what is nature? and how are human beings related to it ?, which served to address the problem of research that is oriented to the recognition of the cultural context and seeks to approach the frameworks of interpretation that shape this ideas. The general objective was to characterize the conglomerates of relevances in the ideas of nature of boys and girls of fourth-grade primary basic level of the Institución Educativa Técnica Agropecuaria y Minera (INETAM) located in San Martín de Loba (Bolívar) and that it is considered to belong to the amphibian culture. In this way, the present proposal take part of the research line "Teaching of science, context and cultural diversity" of the INTERCITEC Research Group (Interculturality, Science and Technology) from Universidad Distrital Francisco José de Caldas, which considers that in the teaching of sciences, different cultures come into contact and seek to document that the context and cultural diversity significantly cross the teaching of natural sciences. The type of research is conceived as educative from the didactics of natural sciences, with a qualitative approach and which is installed in the constructivist paradigm. As methods of data collection, the letter, the drawing, the semi-structured interview and the field diary are included. To guarantee the methodological rigor referred to credibility, confirmability and dependence, strategies such as the triangulation of methods, the triangulation of experts and the verification of the participants are included. The theoretical and methodological place that guides this research and allows the cultural interpretation of the meaning, sense and value of the ideas of nature of children, is based on the concept of culture (Geertz, 1996 and 2003, García Canclini, 2004) , the concept of value of Ricoeur (2006) and "conglomerate of relevance" (Molina, 2002 and 2012). These concepts guided the identification of value criteria that served as a reference for the analysis and hierarchization of ideas of nature, represented in seven criteria: Ethical (CEt), Aesthetic (CEs), Emotional (CEm), Naturalist (CN), of Utility (CU), Spacial (CT) and Sensorial (CS) The results show the influence of the environment and the amphibious cultural context, in the configuration of the ideas of nature of the participating children, reflected in the importance that they give to the elements of their environment, where water takes a considerable relevance. Additionally, traditional knowledge associated with the dynamics of their culture permeate these ideas, which highlights the need to establish relationships between culture and school science.
Description: El presente trabajo pretende indagar las ideas de naturaleza desde la perspectiva de la cultura anfibia, representada en veintiséis estudiantes de cuarto grado de básica primaria. Con este propósito, se parte de los interrogantes ¿qué es la naturaleza? y ¿cómo los seres humanos se relacionan con ella?, los cuales sirvieron para atender el problema de la investigación que se orienta al reconocimiento del contexto cultural y busca acercarse a los marcos de interpretación que configuran estas ideas. El objetivo general fue caracterizar los conglomerados de relevancias en las ideas de naturaleza de los niños y las niñas de cuarto grado del nivel de básica primaria de la Institución Educativa Técnica Agropecuaria y Minera (INETAM) ubicada en San Martín de Loba (Bolívar) y que se considera perteneciente a la cultura anfibia. De esta manera, la presente propuesta se enmarca dentro de la línea de investigación “Enseñanza de las ciencias, contexto y diversidad cultural” del Grupo de Investigación INTERCITEC (Interculturalidad, Ciencia y Tecnología) de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, que considera que en la enseñanza de las ciencias entran en contacto diferentes culturas y busca documentar que el contexto y la diversidad cultural atraviesan significativamente la enseñanza de las ciencias de la naturaleza. El tipo de investigación se concibe como educativa abordada desde la didáctica de las ciencias naturales, con enfoque cualitativo y que se instala en el paradigma constructivista. Como métodos de recolección de datos, se incluyen la carta, el dibujo, la entrevista semiestructurada y el diario de campo. Para garantizar el rigor metodológico referido a la credibilidad, la confirmabilidad y la dependencia, se incluyen estrategias como la triangulación de métodos, la triangulación de expertos y la comprobación de los participantes. El lugar teórico y metodológico que orienta esta investigación y permite la interpretación cultural del significado, sentido y valoración de las ideas de naturaleza de los niños y niñas, se sustenta en el concepto de cultura (Geertz, 1996 y 2003; García Canclini, 2004), el concepto de valor de Ricoeur (2006) y el de “conglomerado de relevancias” (Molina, 2002 y 2012). Dichos conceptos guiaron la identificación de los criterios de valor que sirvieron como referencia para el análisis y jerarquización de las ideas de naturaleza, representados en siete criterios: Ético (CEt), Estético (CEs), Emocional (CEm), Naturalista (CN), de Utilidad (CU), Espacial (CT) y Sensorial (CS). Los resultados demuestran la influencia del entorno y del contexto cultural anfibio en la configuración de las ideas de naturaleza de los niños y las niñas participantes, reflejados en la importancia que les dan a los elementos de su entorno, donde el agua toma una relevancia considerable. Adicionalmente, los conocimientos tradicionales asociados a las dinámicas de su cultura permean estas ideas, por lo que se resalta la necesidad de establecer relaciones entre la cultura y la ciencia escolar.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14864
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CifuentesGómezLeidyJhoanna2018.pdfTesis de Maestría2,54 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons