Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14862
Title: Propuesta de orientaciones para la formación de estudiantes sordos en aspectos referidos a la cultura sorda, inscritos en instituciones educativas que ofrecen servicios en la básica secundaria y media
Author: Melendres Guerrero, Geovani Andrés
Advisor: Calderón, Dora Inés,
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Educación de sordos
Lenguaje por señas - Enseñanza
Educación inclusiva
Keywords: Educación
Cultura sorda
Lenguaje
Lengua de señas colombiana
Identidad
Sujeto
Persona sorda
Comunidad sorda
Formación
Orientación
Date: 27-Sep-2018
Abstract: The "Proposal of orientation elements for deaf students instruction regard on aspects of deaf culture, at schools (Educational Institutions, E.I.) which offer educational services for deaf learners at middles and high school level” aims to provide a number of elements for reflection regard on deaf culture instruction to teachers in order they figure out pedagogical and didactic elements in their teaching work. It is expected that deaf students develop such aspects so they improve their quality of life, and they achieve recognition as a linguistic community with its own language; In addition, it should be taken into account that deaf persons are a people that builds their own identity, that possesses a number of ways to relate each other, that their visual perception and representation allows them to carry out their construction of the world, and that they join around common objectives. To perform the earlier aims, this research developed three phases: 1) Initially a search for information and identification on aspects of deaf culture instruction, from education ministry and from a selected school at middle and high school level documents. Based on the data found, it is proposed to write down orientations for deaf students instruction regard on aspects of deaf culture, as contribution to the curricula aimed for deaf students. 2) Analysis phase: Identification of the research context regarding deaf culture instruction, theoretical foundation and proposal of categories of analysis, systematization, categorization and analysis based on information from two types of data or corpus: normativity and policy documents from a selected school and 3) Construction (writing down) of the proposal orientations on aspects of deaf culture instruction. For the development of the present proposal, the results from a documentary analysis are incorporated due to such desk study made possible to identify what is proposed in the policies and institutional documents for the deaf population education; at the same time, it was possible to identify aspects that have not been addressed yet. Additionally, this research recognizes the value of the analysis categories used and they are taken as instructional and thematic nuclei for the orientations: Language; social practice; and subject and identity. Therefore, these orientations provide elements for educational proposals which may include socio-cultural and linguistic-discursive aspects in instruction for deaf people.
Description: La “Propuesta de elementos orientadores para la formación de estudiantes sordos en aspectos referidos a la cultura sorda en Instituciones Educativas -IE- que ofrecen servicios en la básica secundaria y media” pretende ofrecer aspectos a los docentes para que tengan elementos de reflexión sobre formación en cultura sorda y que puedan encontrar elementos pedagógicos y didácticos para estos efectos. Se espera que los estudiantes sordos puedan desarrollar aspectos que mejoren su calidad de vida y logren el reconocimiento como una comunidad lingüística que posee una lengua propia; además, que se tenga en cuenta que son personas que construyen una identidad propia, tienen formas de relacionarse particulares, realizan la construcción del mundo desde la percepción y representación visual y se agrupan en torno a objetivos comunes. Para ello la investigación desarrolló tres fases: 1) Inicialmente una búsqueda de información e identificaciones de aspectos incluidos para la formación de cultura sorda, desde documentos ministeriales y de una institución educativa de básica secundaria y media. Con base en los hallazgos encontrados se propone construir las orientaciones para la formación en cultura sorda, como aporte a los currículos dirigidos a los estudiantes Sordos. 2) Fase de análisis: Identificación del contexto de la investigación en formación de cultura sorda, fundamentación teórica y propuesta de categorías de análisis, sistematización, categorización y análisis con base en información de dos tipos de datos o corpus: normatividad y documentos de política de una institución educativa y 3) Construcción de la propuesta orientaciones para la formación en cultura sorda. Para el desarrollo de esta propuesta se toma el resultado de análisis documental, puesto que se logra identificar lo que se propone desde las políticas y los documentos institucionales para la educación de la población sorda; a la vez se identifican aspectos que aún no han sido tenidos en cuenta. Adicionalmente, se reconoce el valor de las categorías de análisis empleadas en esta investigación y se toman como núcleos de formación y temáticos para las orientaciones: Lenguaje y lengua; práctica social; y sujeto e identidad. Por lo anterior, estas orientaciones proporcionan elementos para que las propuestas educativas incluyan formación en aspectos socioculturales y lingüísticos-discursivos para las personas sordas.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14862
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MelendresGuerreroGeovaniAndres2018.pdfTesis de Maestría1,81 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons