Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14857
Title: Procesos de enseñanza en el espacio educomunicativo del youtuber académico JulioProfe. Una experiencia de participación tecnomediada
Author: Duarte Vargas, Josep Alexander
Monroy Cañon, Deiber Dany
Briñez Morales, Rafael Alberto
Advisor: Ramirez Cabanzo, Ana Brizet
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Educomunicación
Youtubers
Internet en la educación
Keywords: Educomunicación
Youtuber
Comunicación
Investigación
Mediaciones educomunicativas
Mediaciones pedagógicas
Conectividad
Interactividad
Hipertextualidad
Date: 21-Feb-2019
Abstract: This document is the result of research interest focused on identifying and analyzing the pedagogical mediations that are promoted in educommunicative scenarios. For the particular case of this research, the experience of the academic youtuber JulioProfe was addressed, who through the virtual channel has various videos for the teaching and learning of subjects associated with the area of ​​mathematics. Therefore, concepts related to cyberculture, collective intelligence, communicative ecosystems and systems of communicative convergence were addressed, as well as determining what are the educommunicative and pedagogical mediations arranged from the interactive YouTube scenario. The research was framed within the qualitative paradigm of the investigation and was outlined from the hermeneutical phenomenology, which allowed to recognize the interpretation of the educommunicative experience from the voice of the participating agents: teacher and youtuber Julio Alberto Ríos Gallego, 6 teachers and 10 students of two District Educational Institutions. Given the characteristics of the virtual and school environment, in addition to the selected information sources, we also turn to the case study and the educational action research.
Description: Este documento es el resultado del interés investigativo centrado en identificar y analizar las mediaciones pedagógicas que se promueven en escenarios educomunicativos. Para el caso particular de esta investigación se abordó la experiencia del youtuber académico JulioProfe, quien a través del canal virtual dispone de diversos vídeos para la enseñanza y aprendizaje de temas asociados al área de matemáticas. Por lo tanto, se abordaron conceptos asociados a cibercultura, inteligencia colectiva, ecosistemas comunicativos y sistemas de convergencia comunicativa, además de determinar cuáles son las mediaciones de tipo educomunicativo y pedagógico dispuestas desde el escenario interactivo YouTube. La investigación se enmarcó dentro del paradigma cualitativo de la investigación y se perfiló desde la fenomenología hermenéutica, lo que permitió reconocer la interpretación de la experiencia educomunicativa desde la voz de los agentes participantes: docente y youtuber Julio Alberto Ríos Gallego, 6 maestros y 10 estudiantes de dos Instituciones Educativas Distritales. Dadas las características del ámbito virtual y escolar, sumadas a las fuentes de información seleccionadas se acude también al estudio de caso y a la investigación acción educativa.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14857
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DuarteVargasJosepAlexander2019.pdfTesis de Maestría3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.