Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14465
Title: Apuesta por la química inclusiva
Author: Ospina Vargas, Diana Paloma
Advisor: Huertas Moya, Oscar Reyned
Subjects: Licenciatura en Química - Tesis y disertaciones académicas
Química - Enseñanza
Estados de la materia
Población con discapacidad
Keywords: Química
Inclusión
Didáctica
Paralisis Cerebral
Educación
Distractores
Date: 30-Jul-2018
Abstract: The objective of this research is to design didactic instruments (workshops) to teach three states of aggregation of matter, the most common being liquid, solid and gaseous. For this purpose, a sample of 11 students with Special Educational Needs, patients from the rehabilitation center and special education Superar, aged between 6 and 18 years, and for whom the disease with which they have been diagnosed, according to the literature, was chosen. Cerebral Palsy, becoming this our common denominator of the 5 cases chosen to perform the analysis. The results obtained warn that PC in most cases is not accompanied by cognitive disability, but is affected by the psychosocial environment in which the patient develops. In the same way and as a recommendation, emphasis is placed on family accompaniment not underestimated, on the contrary, it encourages the promotion of contextualized playful educational activities, because one of the findings was the apprehension of concepts from everyday experience.
Description: La presente investigación tiene como objetivo diseñar instrumentos didácticos (talleres) para enseñar tres estados de agregación de la materia, siendo los más comunes líquido, sólido y gaseoso. Para tal fin se escogió una muestra de 11 estudiantes con Necesidades Educativas Especiales, pacientes del centro de rehabilitación y educación especial Superar, en edades que oscilan entre 6 y 18 años, y para quienes la enfermedad con que han sido diagnosticados refiere, según la literatura, Parálisis Cerebral, convirtiéndose éste en nuestro común denominador de los 5 casos escogidos para realizar el análisis. Los resultados obtenidos advierten que la PC en la mayoría de casos no se acompaña de discapacidad cognitiva, pero si se ve afectada por el entorno psicosocial en el que se desenvuelve el paciente. De igual manera y a modo de recomendación, se enfatiza en el acompañamiento familiar no menospreciado, por el contrario, se incita al fomento de actividades educativas lúdicas contextualizadas, debido a que uno de los hallazgos fue la aprehensión de conceptos desde la vivencia cotidiana.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14465
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