Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14331
Title: Imaginarios sobre infancia, niño y niña en la comunidad indígena Muisca de Cota Cundinamarca
Author: Zolaque, Francy Viviana
Rubiano Larrarte, Diana Carolina
Advisor: Reina Rodríguez, Carlos Arturo
Subjects: Maestría en Infancia y Cultura - Tesis y disertaciones académicas
Niños indígenas
Muiscas - Vida social y costumbres
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Imaginarios
Infancia
Cultura
Comunidad indígena Muisca
Date: 15-Aug-2018
Abstract: Thinking about social imaginaries becomes a study that is innovative, through them different representations, feelings and desires are identified that within a society are woven and appropriated, in this case referring to childhood, boy and girl, recognizing the importance of rethinking and discussing the conception and roles that they have within a community. In this sense, the work is titled "Imaginaries about Children, Boys and Girls in the Muisca Indigenous Community of the Cota municipality" and was directed by Dr. Carlos Arturo Reina. The objective was to investigate the imaginary of childhood, boy and girl that the Muisca indigenous community of the municipality of Cota in Cundinamarca has, in the perspective of identifying the sociocultural characteristics that give it its meaning, that is, to show as from the sociocultural practices and the stories can identify the thoughts and feelings that about childhood, which are held in the indigenous Muisca culture. The approach implemented was qualitative research and ethnography is used as a research method since it is investigated by natural situations where the use and collection of real materials, personal experiences and life histories are taken into account, taking as a reference theoretical framework the theory of social imaginaries proposed by Cornelius Castoriadis, author who has been approached from different researches and is the main source of consultation in the Master's Degree in Childhood and Culture of the District University Francisco José de Caldas, Now, in terms of results, the research group obtained from the analysis of the instruments to identify both instituted and institutive imaginaries that this specific community has in relation to children, thus giving an answer to the research question posed, what are the imaginaries about childhood, boy and girl that exist and n the Muisca indigenous community of the Municipality of Cota, Cundinamarca?
Description: Pensar en los imaginarios sociales se convierte en un estudio que resulta innovador, por medio de ellos se identifican diferentes representaciones, sentimientos y deseos que dentro de una sociedad se tejen y se apropian, en este caso referente a la infancia, niño y niña, reconociendo la importancia de replantear y discutir sobre la concepción y roles que tienen dentro de una comunidad. En este sentido el trabajo lleva como título “Imaginarios sobre infancia, niño y niña en la comunidad indígena Muisca del municipio de Cota” y fue dirigido por el Doctor Carlos Arturo Reina. El objetivo fue indagar sobre los imaginarios de infancia, niño y niña que tiene la comunidad indígena Muisca del municipio de Cota en Cundinamarca, en la perspectiva de identificar las características socioculturales que le dan su sentido, es decir mostrar como a partir de las practicas socioculturales y los relatos se pueden identificar los pensamientos y sentimientos que sobre la infancia, que se tienen en la cultura indígena muisca. El enfoque implementado fue la investigación cualitativa y como método de investigación se usa la etnografía ya que se indaga por situaciones naturales en donde se tiene en cuenta el uso y recolección de materiales reales, experiencias personales e historias de vida, teniendo como marco teórico de referencia la teoría de los imaginarios sociales propuesta por Cornelius Castoriadis, autor que ha sido abordado desde diferentes investigaciones y es fuente principal de consulta en la Maestría de Infancia y Cultura de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Ahora bien, en cuanto a los resultados, el grupo de investigación logro a partir del análisis de los instrumentos identificar imaginarios tanto instituidos como instituyentes que posee esta comunidad en específico con relación a la infancia los niños y las niñas, dando de esta manera respuesta a la pregunta de investigación planteada, ¿Cuáles son los imaginarios sobre infancia, niño y niña que existen en la comunidad indígena Muisca del Municipio de Cota, Cundinamarca?
URI: http://hdl.handle.net/11349/14331
Appears in Collections:Maestría en Infancia y Cultura

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