Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14318
Title: Indicadores afectivos en la clase de álgebra de octavo A
Author: Moyano Londoño, Cindy Shirley
Advisor: Narváez Ortiz, Deissy Milena
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza
Psicología del aprendizaje - Procesamiento de datos
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Práctica matemática
Idoneidad afectiva
Aprendizaje
Significados
Expresiones algebraicas
Date: 30-Oct-2018
Abstract: The institutional meaning wanted, the institutional meaning implemented and the personal meaning defined from the ontosemiotic approach of cognition and mathematical Instruction were presented in the algebra class that was carried out in the college of the UAN, class in which it was observed the relationship between the affective dimension and the cognitive dimension. To give an account of this relationship in this work, we describe how affective indicators appear in the process of instruction in an algebra class session of the eighth course A. This description emphasizes the Interests, Needs, Emotions and Beliefs, understood by the Theory of Didactic Suitability as components that allow to classify the indicators of affective suitability. The class revolved around the graphical representation of the linear equation. Due to the characteristics of the present work, the methodology used is ethnographic, qualitative, descriptive-exploratory.
Description: El significado institucional pretendido, el significado institucional implementado y el significado personal definidos desde el enfoque ontosemiótico de la cognición y la instrucción matemática se presentaron en la clase de álgebra que se llevó a cabo en el Colegio de la UAN, clase en la que se observó la relación existente entre la dimensión afectiva y la dimensión cognitiva. Para dar cuenta de esta relación en este trabajo se describe cómo aparecen los indicadores afectivos en el proceso de instrucción en una sesión de clase de álgebra del curso octavo A. Esta descripción hace énfasis en los intereses, necesidades, emociones y creencias, entendidos por la Teoría de Idoneidad Didáctica como componentes que permiten clasificar los indicadores de idoneidad afectiva. La clase giró en torno a la representación gráfica de la ecuación lineal. Por las características del presente trabajo la metodología empleada es etnográfica, cualitativa, descriptiva-exploratoria.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14318
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MoyanoLondoñoCindyShirley2018.pdfTesis de Maestría1,07 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons