Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14316
Title: El rayo eléctrico: una oportunidad para la enseñanza basada en fenómenos
Author: Porras González, Yina Marcela
Advisor: Reyes Roncancio, Jaime Duván
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Física - Enseñanza
Rayos atmosféricos - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Keywords: Rayo eléctrico
Explicaciones
Enseñanza
Física
Date: 18-Oct-2018
Abstract: The present work of degree is based on teaching based on the phenomenon of electric lightning in the subject of Physics, with students of the degree and the educational institution. Liceo Santa Paula School located in Bogotá. In this sense, a literature review of phenomenology and its relationship with the teaching of science, the pedagogical orientation of Learning based on Phenomena, the physical foundations of the Electric Lightning Phenomenon and the types of scientific explanations were made. The action research methodology developed was interpretative, qualitative and constructivist by means of the application of a sequence of activities consisting of three sessions in which students work in groups in a collaborative, authentic, holistic, contextualized and guided by some learning tasks from information gathering tools such as the conceptual comic strips in the study of the phenomenon, interactive experiences in Maloka, an experimental approach with the Wimshurst machine and the Leyden bottle among other activities proposed by the research teacher that allowed to reveal the explanations of the students around the phenomenon. Subsequently, the data obtained was analyzed, using as causal categories, causal, descriptive, interpretative, functional, genetic and justifying explanations. Interpreting each of the explanations that groups of students express in the activities proposed for each session. Presenting the causal explanations with greater recurrence in the dialogues about the phenomenon of lightning and in the evidences collected by the instruments of information gathering, as well as the reflections for future studies on the subject and the construction of the elements of the Teachings Based on Phenomena.
Description: El presente trabajo de grado se fundamenta en la enseñanza basada en el fenómeno del rayo eléctrico en la asignatura de física, con estudiantes del grado undécimo de la institución educativa Colegio Liceo Santa Paula ubicado en Bogotá. En este sentido, se realiza una revisión bibliográfica de la fenomenología y su relación con la enseñanza de las ciencias, la orientación pedagógica del aprendizaje basado en fenómenos, los fundamentos físicos del fenómeno del rayo eléctrico y los tipos de explicaciones científicas. La metodología de investigación acción desarrollada fue de corte interpretativo, cualitativo y constructivista por medio de la aplicación de una secuencia de actividades que consistió de tres sesiones en la que los estudiantes trabajaron en grupos de manera colaborativa, autentica, holística, contextualizada y guiados por unas tareas de aprendizaje a partir de unas herramientas de recolección de información como lo son las historietas conceptuales movilizadoras en el estudio del fenómeno, experiencias interactivas en Maloka, una aproximación experimental con la máquina de Wimshurst y la botella de Leyden entre otras actividades planteadas por el docente investigador que permitieron revelar las explicaciones de los estudiantes en torno al fenómeno. Posteriormente, se analizaron los datos obtenidos, empleando como categorías de análisis las explicaciones causales, descriptivas, interpretativas, funcionales, genéticas y justificativas. Interpretando cada una de las explicaciones que los grupos de estudiantes expresaban en las actividades planteadas por cada sesión. Presentándose las explicaciones causales con mayor recurrencia en los diálogos acerca del fenómeno del rayo y en las evidencias recolectadas por los instrumentos de recolección de información, permitiendo así generar aportes reflexivos para futuros estudios en el tema y la construcción de los elementos de la enseñanza basada en fenómenos.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14316
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PorrasGonzálezYinaMarcela2018.pdfTesis de Maestría3,91 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.