Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14313
Title: Ambientes de aprendizaje: del arte de enseñar a la construcción significativa del aprendizaje
Author: Mendoza Bucurú, Leydi Johana
Advisor: Gómez Bonilla, Nancy
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Psicología del aprendizaje
Psicopedagogía
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Ambientes de aprendizaje
Aprendizaje significativo
Enseñanza
Sujetos críticos-reflexivos.
Date: 2-Oct-2018
Abstract: Generating discussions and “reflections about the learning environment L.E. to subject development, call to conceive a great network built with a specific purpose which is teaching, learning and educating” (Duarte, 2003. p.5) Understanding them as a mean where the subject interacts in diverse relationships (fields) with the knowledge, and another subjects in a favorable way to promote the construction of the knowledge. This conception demands the configuration of teaching and learning processes beyond transmission and reception of contents. I this sense, in a L.E. teaching is seen as a philanthropic art related to emancipation of the subject, in a few words, teaching is allowing the subject to be “conscious of their intellectual ability and deciding its use” (Ranciere, 2002. p.14), just like this, learning will become meaningful, because every subject will be free to decide what to learn, because it is conscious that “their same intelligence act in all the art productions of human art” (Ranciere, 2002 p.14) as a result, it will have the possibility to learn mostly anything and relate it to all the previous known contents and empower the knowledge without dividing them. In this paper is presented the proposal of action research in education, it has as an objective to adapt the school learning environment at school, in order to make possible that the students (who are sent to psychology department due to academic, behavior and personal difficulties of 8th grade) the necessity to generate awareness about their intellectual capability and motivating them to develop themselves as critic, reflexive human beings. This research has three moments: group reading, with teachers and students, in current L.E. Planning, design and implementation of strategies that allow their education; and, generation of reflexive discussion encounters facing the performance of the strategies to keep a permanent improvement.
Description: Generar discusiones y “reflexiones sobre los ambientes de aprendizaje (A.A.) para el desarrollo de los sujetos, convoca a concebir un gran tejido construido con el fin específico de enseñar, aprender y educarse” (Duarte, 2003. p.5). Entender los A.A. como un medio en donde interactúa el sujeto en diversas relaciones con el saber, y otros sujetos, de manera favorable para propiciar la construcción del conocimiento. Esta concepción, exige la reconfiguración de los procesos de enseñanza y aprendizaje más allá de la transmisión y recepción de contenidos. En ese sentido, en un A.A. la enseñanza se constituye como un arte filantrópico relacionado con la emancipación del sujeto, es decir, que enseñar es permitir al sujeto ser “consciente de su capacidad intelectual y de decidir su uso” (Ranciere, 2002. p.14), así, el aprendizaje será significativo, dado que cada sujeto será libre de decidir qué desea aprender, porque es consciente que “su misma inteligencia actúa en todas las producciones del arte humano” (Ranciere, 2002 p.14) por lo tanto, tendrá la posibilidad de aprender cualquier cosa y relacionarla con las cosas que ya sabe y potenciar sus conocimientos sin necesidad de fragmentarlos. Así esta propuesta de investigación acción en educación, que tiene como propósito; adecuar los ambientes de aprendizaje escolarizados de un colegio de concesión en Bogotá, para posibilitar en los estudiantes de grado 8vo (remitidos al departamento de psicóloga por dificultades académicas y convivenciales) la necesidad de generar conciencia sobre su capacidad intelectual y motivarlos a desarrollarse como seres humanos críticos y reflexivos. Esta investigación contempla tres momentos: La lectura de los ambientes de aprendizaje escolarizados existentes; La planeación, diseño y ejecución de estrategias que permitan su adecuación, junto con docentes y estudiantes; Y, el desarrollo de encuentros de discusión reflexiva frente a la ejecución de las estrategias para su permanente refinamiento.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14313
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MendozaBucurúLeydiJohana2018.pdf3,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.