Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14303
Title: Procesos de inclusión en contextos de re-educación: alternativas desde la educación matemática
Author: Amaya Pardo, Lady Marisol
Advisor: Camelo Bustos, Francisco Javier
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Matemáticas - Enseñanza - Aspectos sociales
Pedagogía - Investigaciones
Inclusión social
Keywords: Investigación crítica
Tensiones
Modelación matemática
Re-educación
Inclusión
Date: 9-Aug-2018
Abstract: This graduate work accounts for a research exercise that tends to systematize some of the tensions that a teacher experiences during the development of her first experience in the incorporation of mathematical modeling practices, with young people in restitution of rights, under the political perspective of Mathematics Education. In this sense, the final report contains a review on epistemological aspects of the political approach in Mathematics Education (Gutiérrez, 2013), (Skovsmose, 2012) and aspects of the Critical Research methodology (Vithal 2000). Based on this, and considering a work proposal in the classroom through the development of a modeling environment (Barbosa, 2003, 2006), it is possible to generate an analysis of different situations of tension (Oliveira & Barbosa, 2011). They sustain and characterize the tensions in the pedagogical practice of the teacher.
Description: Este trabajo de grado da cuenta de un ejercicio de investigación que propende por sistematizar algunas de las tensiones que experimenta una docente durante el desarrollo de su primera experiencia en la incorporación de prácticas de modelación matemática, con jóvenes en restitución de derechos, bajo la perspectiva política de la Educación Matemática. En este sentido, en el informe final se encuentra una revisión sobre aspectos epistemológicos del enfoque político en educación matemática (Gutiérrez, 2013), (Skovsmose, 2012) y aspectos de la metodología de Investigación Crítica (Vithal 2000). A partir de ello, y considerando una propuesta de trabajo en el aula de clase mediante el desarrollo de un ambiente de modelación (Barbosa, 2003, 2006), es posible generar un análisis de distintas situaciones de tensión (Oliveira & Barbosa, 2011) que sustentan y caracterizan las tensiones en la práctica pedagógica de la docente.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14303
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AmayaPardoLadyMarisol2018.pdf3,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.