Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14302
Title: La dimensión gestual en la generalización de patrones en estudiantes de cuarto grado de educación primaria
Author: Moreno Giraldo, Gustavo Adolfo
Advisor: Vergel Causado, Rodolfo
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Pedagogía - Investigaciones
Gesto
Matemáticas - Enseñanza
Keywords: Teoría de la objetivación
Generalización agebraica
Medios semióticos de objetivación
Gestos
Date: 10-Aug-2018
Abstract: This document documents the identification and characterization of the gestures used by fourth grade students of primary basic education of the Monseñor Manuel María Camargo Gymnasium, as a support to the process of algebraic generalization of patterns. For this, this work is based on the framework of the cultural theory of objectification and takes as a methodological framework multimodal analysis (Arzarello, 2006). Taking into account the theoretical and methodological framework, four tasks associated with figurative sequences with tabular support are designed. The implementation and analysis of the results of the proposal show that students reach an algebraic generalization of factual type that is evidenced by gestures such as: indexical, figural, formulaic and algorithmic imagination. The present investigation reveals that in the process of objectification of knowledge students can employ various semiotic means of objectification, not only the written discourse but also the gesture and the oral discourse.
Description: El presente escrito documenta la identificación y caracterización de los gestos utilizados por estudiantes de grado cuarto de educación básica primaria del Gimnasio Monseñor Manuel María Camargo, como soporte al proceso de generalización algebraica de patrones. Para ello, este trabajo se fundamenta en el marco de la teoría cultural de la objetivación y toma como marco metodológico el análisis multimodal (Arzarello, 2006). Teniendo en cuenta el marco teórico y metodológico se diseña cuatro tareas asociadas a secuencias figurales con apoyo tabular. La implementación y análisis de los resultados de la propuesta muestran que los estudiantes alcanzan una generalización algebraica de tipo factual que se evidencia por gestos como: indexical, figural, de imaginación de fórmula y algorítmico. La presente investigación revela que en el proceso de objetivación del saber los estudiantes pueden emplear variados medios semióticos de objetivación, no sólo el discurso escrito sino también, el gesto y el discurso oral.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14302
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MorenoGiraldoGustavoAdolfo2018.pdf2,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.