Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14297
Title: Entre el saber científico y la pregunta por la pedagogía: análisis de un trabajo de grado de la Licenciatura en Física de la Universidad Distrital
Author: González Tibocha, Lady Johanna
Advisor: Díaz Soler, Carlos Jilmar
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Física - Enseñanza
Universidad Distrital Francisco José de Caldas - Tesis y disertaciones académicas
Pedagogía - Investigaciones
Keywords: Enseñanza de la física
Investigación
Física
Trabajo de grado
Date: 10-Aug-2018
Abstract: The teacher training has become into a relevant issue, given the current situation of education in Colombia. In this regard, it is necessary to raise a discussion by the way of what ideas about the research processes acquire the teachers in formation, what conceptions about education they transmit and with what ideas about their discipline they arrive at the school environment, among other matters. For this purpose, dissertations leading to a degree, a fundamental requirement for obtaining a professional title, becomes in relevant documents for the analysis of teacher training and are taken as an object of study, since its review allows us to analyze how future teachers are thinking about research, how the affair of discipline and its teaching is thought, and, for the specific case of this research work, it is possible to verify what is evidenced of physics as a discipline and how its teaching materializes. Thus, in order to delimit the present research, one physics teacher dissertation from District University was chosen, in that, different characteristics of the teacher's speech were observed, in that sense it is important to highlight the construction of a particular idea about science associated with the technique; Likewise, a clear tendency towards a technical discourse focused on the development of skills to form ideal citizens for modernity was observed. Finally, different aspects related to teacher training were evidenced, among which is important to emphasize the naturalization of some conceptions and the non-differentiation of relevant concepts.
Description: La formación de maestros se ha convertido en un asunto relevante, dada la actual coyuntura de la educación en Colombia. Al respecto, es necesario plantear una discusión a propósito de qué ideas acerca de los procesos de investigación adquieren los maestros en formación, qué concepciones sobre educación transmiten y con qué ideas acerca de su disciplina llegan al entorno escolar, entre otras cuestiones. Para este propósito, los trabajos conducentes a grado, requisito fundamental para obtener el título profesional, se convierten en documentos relevantes para el análisis de la formación de los maestros y son tomados como objeto de estudio, ya que su revisión nos permite analizar cómo se está pensando la investigación, cómo se piensa el asunto de la disciplina y su enseñanza, y, para el caso puntual de ésta investigación, es posible verificar qué se evidencia de la física como disciplina y cómo se materializa su enseñanza Así, con el fin de delimitar la presente investigación, se escogió un trabajo de grado de un Licenciado en Física de la Universidad Distrital, en el que se observaron diferentes características del discurso del maestro, dentro de las cuales es importante resaltar la construcción de una particular idea sobre ciencia asociada a la técnica; de igual manera, se observó una clara tendencia a un discurso técnico enfocado al desarrollo de habilidades para formar sujetos idóneos para la modernidad. Finalmente, se evidenciaron diferentes aspectos referentes a la formación docente, entre los cuales es importante resaltar la naturalización de algunas concepciones y la no diferenciación de conceptos relevantes.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14297
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GonzalezTibochaLadyJohanna2018.pdfTesis de Maestría3,95 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons