Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14294
Title: Las revistas indexadas y la violencia en la escuela
Author: Vargas Peña, Luis Alejandro
Advisor: Díaz Soler, Carlos Jilmar
Subjects: Maestría en Educación - Tesis y disertaciones académicas
Violencia en la educación
Revistas científicas
Violencia en la educación - Investigaciones
Keywords: Revistas indexadas
Violencia en la escuela
Objeto socio-mediático
Objeto abstracto formal
Ciencia
Discurso
Date: 9-Aug-2018
Abstract: The research work sought to understand how discourses about violence in schools are constructed within indexed journals; likewise think about the characteristics assumed by the knowledge about violence in the school in said documents. Consequently, violence is questioned, as an object of investigation and research problem. In this sense, it is also about understanding the relationship that knowledge has with "academic" discourses, presented in these journals and in turn the relationship that is evident between the subject and the object (researcher, violence in school and indexed journals), that allow to diagnose if in them, a scientific knowledge or an ideological knowledge is processed, giving account how within the magazines circulates, produces or reproduces a knowledge, a knowledge or an ideology, as well as the interactions between subject (researcher ) - object within generated discourses. On the other hand, the methodological framework of the research, is inscribed under the interpretive hermeneutic paradigm, of qualitative cut, having as a methodological investigative approach the discourse analysis and the documentary review analysis, since is interested in understanding the languages ​​and codes of human communication and the representations, imaginaries and forms of construction of meanings that play in the investigative documents on violence in the school is inscribed under the hermeneutic interpretive paradigm, of qualitative cut, having as a methodological investigative focus the discourse analysis and the documentary review analysis, since it is interested in understanding the languages ​​and the codes of human communication and the representations, imaginaries and forms of construction of meanings that play in the investigative documents about violence in school, understanding them as discursive practices, for that reason the construction of the problem of investigation is made as an object formal abstract, through the analysis and presentation of the conceptual and theoretical framework.
Description: El trabajo de investigación buscó entender, cómo están construidos los discursos sobre la violencia en la escuela, dentro de las revistas indexadas; así mismo pensar las características que asume el saber sobre la violencia en la escuela en dichos documentos. En consecuencia, la violencia es interrogada, como objeto de investigación y problema de investigación. En este sentido, también se trata de comprender cuál es la relación que tiene el saber con los discursos “académicos”, presentados en dichas revistas y a su ves la relación que se evidencia entre el sujeto y el objeto (investigador, violencia en la escuela y revistas indexadas), que permitan diagnosticar si en ellas, se tramita un saber científico o un saber ideológico, dando cuenta cómo dentro de las revistas circula, produce o reproduce un saber, un conocimiento o una ideología, como también las interacciones entre sujeto (investigador)- objeto dentro de unos discursos generados.Por otra parte,el encuadre metodológico de la investigación,se inscribe bajo el paradigma interpretativo hermenéutico, de corte cualitativo, teniendo como enfoque metodológico investigativo el análisis del discurso y el análisis de revisión documental, ya que se interesa en comprender los lenguajes y los códigos de la comunicación humana y las representaciones, imaginarios y formas de construcción de significados que juegan en los documentos investigativos sobre la violencia en la escuela se inscribe bajo el paradigma interpretativo hermenéutico, de corte cualitativo, teniendo como enfoque metodológico investigativo el análisis del discurso y el análisis de revisión documental, ya que se interesa en comprender los lenguajes y los códigos de la comunicación humana y las representaciones, imaginarios y formas de construcción de significados que juegan en los documentos investigativos sobre la violencia en la escuela, entendiéndolos como prácticas discursivas, por ello se realiza la construcción del problema de investigación como un objeto abstracto formal, por medio del análisis y la presentación del marco conceptual y teórico.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14294
Appears in Collections:Maestría en Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VargasPeñaLuisAlejandro2018.pdfTesis de Maestría1,89 MBAdobe PDFView/Open
VargasPeñaLuisAlejandro2018.rar1,74 MBUnknownView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons