Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/14274
Title: Mapas y mentefactos conceptuales como herramientas para el aprendizaje significativo de la enseñanza de la historia
Author: Quevedo García, Diego Iván
Advisor: Vásquez Arrieta, Tomás Antonio
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Historia - Enseñanza
Métodos de enseñanza
Mapas mentales
Keywords: Constructivismo
Aprendizaje significativo
Pensamiento histórico
Enseñanza de la historia
Mapa conceptual
Mentefacto conceptual
Date: 25-Jul-2018
Abstract: This research examines how mindsets and concept maps allow the development of historical thinking of eighth grade students to make history learning meaningful. The main objective is to determine how the meaningful learning theory of Ausubel contributes to the development of historical thought and to implement in history classes the use of the conceptual maps of Novack and Gowin, and conceptual mindsets of De Zubiría as a didactic strategy for the teaching of History, formulating a didactic guide for history teachers that allows its implementation as a strategy to develop historical thinking in students, in such a way that reflexive and critical students are formed, who can be linked with suitability in the dynamics and demands that it demands the society in which they live.
Description: La presente investigación examina cómo los mentefactos y mapas conceptuales permiten desarrollar el pensamiento histórico de los estudiantes de octavo grado para lograr que el aprendizaje de la historia sea significativo. El objetivo central es determinar cómo la teoría del aprendizaje significativo de Ausubel contribuye al desarrollo del pensamiento histórico e implementar en las clases de historia el uso de los mapas conceptuales de Novack y Gowin, y mentefactos conceptuales de De Zubiría como herramienta didáctica para su enseñanza, formulando así una guía didáctica para los docentes que permita su implementación a manera de destreza para desarrollar el pensamiento histórico en los estudiantes, de tal manera que se formen reflexivos y críticos, que puedan vincularse con idoneidad en las dinámicas y demandas que les exige la sociedad en la cual viven.
URI: http://hdl.handle.net/11349/14274
Appears in Collections:Maestría en Comunicación - Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
QuevedoGarcíaDiegoIván2018.pdfTesis de Maestría2,49 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons