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Title: Construcción del concepto paz en el discurso político dado en la red social Twitter
Author: Triviño Clavijo, Julian Leonardo
Advisor: Guerrero Nieto, Carmen Helena
Subjects: Maestría en Comunicación - Educación - Tesis y disertaciones académicas
Análisis del discurso
Proceso de paz - Colombia
Redes sociales en línea
Keywords: Redes sociales
Paz
Twitter
Plebiscito
Discurso
Date: 14-Aug-2018
Abstract: The work analyzes the concept of the word "peace" built discursively by the counterparts that supported or not the plebiscite for peace held in November 2016 in Colombia. The study was focused on the context of social networks due to the boom they have had in recent years for this type of campaign. Two representative figures were chosen in the political sphere, for the position of the IS, to the president Juan Manuel Santos of the periods (2010-2018) and for the NO, to the senator and ex president Álvaro Uribe Vélez, choosing the social network Twitter for its high political content and its main characteristic, which is the way in which its messages are transmitted (tweets), also because that is where these opinion leaders have publicly expressed their points of view. For the theoretical framework, the model of Teun van Dick was used, complementing the categories proposed by Michael Foucault, and the postulates on the peace of the sociologist Johan Galtung were taken into account. The methodology used was the one proposed by Norman Fairclough and his three fields of discourse analysis for a better understanding of the selected corpus, namely: the most relevant tweets of each of the politicians previously named on two dates that marked the beginning and the end of the plebiscite, the first of which is on September 26, in which the agreements were signed and the second on October 2, in which the vote and subsequent reading of the results of the plebiscite was carried out.
Description: El trabajo analiza el concepto de la palabra “paz” construido discursivamente por las contrapartes que apoyaron o no el plebiscito por la paz realizado en el mes de noviembre 2016 en Colombia. El estudio estuvo centrado en el contexto de las redes sociales por el auge que han tenido en los últimos años para este tipo de campañas. Se seleccionaron dos figuras representativas en el ámbito político, por la posición del SI, al presidente Juan Manuel Santos de los periodos (2010-2018) y por el NO, al senador y expresidente Álvaro Uribe Vélez, escogiendo la red social Twitter por su alto contenido político y su característica principal, que es la manera en la cual se transmiten sus mensajes (tweets), también porque allí es donde estos líderes de opinión, han expresado públicamente sus puntos de vista. Para el marco teórico se acudió al modelo de Teun van Dick, complementando con las categorías propuestas por Michael Foucault, además se tuvo en cuenta los postulados sobre la paz del sociólogo Johan Galtung. La metodología, utilizada fue la planteada por Norman Fairclough y sus tres campos de análisis del discurso para un mejor entendimiento del corpus seleccionado, a saber: los tweets de mayor relevancia de cada uno de los políticos anteriormente nombrados en dos fechas que marcaron el inicio y el final del plebiscito
URI: http://hdl.handle.net/11349/14268
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