Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/13716
Title: The Requisite of Being a Teacher Researcher
Author: Méndez Rios, Camilo Andrés
Londoño Martínez, Paula Alejandra
Advisor: Quintero Polo, Álvaro Hernán
Keywords: Investigación formativa
Indagación
Aprendizaje tradicional
Enseñanza reflexiva
Interés técnico
Interés práctico
Interés emancipador
Date: 9-Dec-2014
Abstract: The implementation of Research Components into Bachelor’s Degree Programs has been a process that many Colombian universities have gone through for making them “better” in terms of quality. In this work, we illustrate insights of how a group of Pre-Service Teachers of a TEFL undergraduate program experience such an implementation via Formative Research. In doing so, focus-group interviews were applied to discuss the topic. The findings suggest that assuming the role of teacher and researcher simultaneously develops on our informants different interests that ultimately are going to shape their performance within the cycles of formation in the teaching learning process. Furthermore, they recognize that doing research is an assignment in-service teachers must do for them to be able to develop as professionals and in many cases fulfill a requisite. Additionally, these students propose ideas to make the formative research process they are enrolled in better.
Description: La implementación de un componente investigativo dentro de los programas de licenciatura ha sido un proceso que varias universidades de Colombia han decidido realizar de modo que se generen cambios en términos de calidad. En este trabajo ilustraremos las perspectivas de un grupo de profesores en formación de un programa de enseñanza de idiomas y se reflejarán sus perspectivas en torno a dicha implementación dentro de lo que se llama Investigación Formativa. Al hacer esto, se llevaron a cabo grupos focales en aras de discutir el tema con nuestros informantes. Los hallazgos sugieren que asumir el rol de profesor e investigador simultáneamente desarrolla en nuestros informantes diferentes intereses que los llevaran a configurar sus dinámicas de enseñanza como docentes en formación dentro de los ciclos de aprendizaje en la licenciatura. Además de esto, ellos reconocen que hacer investigación es una tarea que los profesores en ejercicio deben llevar a cabo para que se puedan desarrollarse como profesionales. Adicionalmente proponen ideas para hacer de la investigación formativa un mejor proceso.
URI: http://hdl.handle.net/11349/13716
Appears in Collections:Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MéndezRiosCamiloAndrés2016.pdfTrabajo de Grado704,16 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.