Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/13664
Title: Descripción De La Argumentación De Docentes En Formación Inicial De La Universidad Distrital Francisco José De Caldas, A Través De Estrategias Tecnológicamente Soportadas
Author: Cuervo Vargas, Diana Marcela
Advisor: Landazábal Cuervo, Diana Patricia
Subjects: LICENCIATURA EN HUMANIDADES Y LENGUA CASTELLANA - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
ARGUMENTACIÓN (RETÓRICA)
ANÁLISIS DEL DISCURSO
TECNOLOGÍA EDUCATIVA
Keywords: Argumentación
Formación Docente
Aprendizaje
Dígalo
Date: 14-Oct-2016
Abstract: In the way of training for future teachers, there is an important interest in the development of a wild variety of skills as a factor to guarantee the quality in education. In connection with that statement, it is important to emphasize to the students in the practice of argumentations and use of new technologies for their professional sucess and construction of citizens who can overcome in any given situation. Due to that fact, the project analyzes the needs and adaptability of the argumentative and communicative production for the population who is enrolled at the University Francisco José de Caldas, Faculty of Science and Education, specifically in the Degree in Basic Education with emphasis in Social sciences, and chemistry. Those hypotesis are supported technologically by the Educational Software “Digalo”. that promove IT use properly and its impact in academic discussion spaces that improving themselves the performance of future teachers in thier work, and spread around with better professionals for the country. The analysis of these skills were achieved by the influence of hermeneutical methodology that allowed to carry out a non-participant observation based on an interview about digital environments and coding argumentative maps generated by Software “Digalo” and encoded by the Atlas IT program; It codification divides in specific categories, referenced by authors, where the communicative character of each participant is identified accurately and it supports lively the building of learning networks.
Description: En la formación de futuros docentes, existe un interés por el desarrollo de distintas habilidades como un factor para avalar la calidad de la educación. En relación con esta afirmación, es importante generar en los estudiantes la práctica de competencias argumentativas y manejo de las nuevas tecnologías para su desarrollo profesional y la construcción de ciudadanos que se puedan desenvolver en determinada situación. Por tal motivo, este proyecto analiza las participaciones argumentativas y comunicativas de los estudiantes de formación inicial de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Facultad de Ciencias y Educación, específicamente en las Licenciaturas en Educación Básica con énfasis en Ciencias sociales, y Química. Tareas tecnológicamente soportadas a través del Software Educativo denominado Dígalo, promoviendo de esta forma, el uso adecuado de las TIC y desarrollo académico de espacios de discusión que permitan a los futuros maestros el buen desempeño de su labor, consiguiendo para el país buenos profesionales. El análisis de éstas habilidades, se lograron gracias a la metodología de carácter hermenéutico que permitió llevar a cabo una observación no participante, una entrevista sobre Ambientes Digitales y la codificación de mapas argumentativos generados por Software Dígalo y codificados por el programa Atlas Ti; la codificación consistió en determinar una categorías específicas, referenciadas por autores, donde se logra identificar con precisión, el carácter comunicativo de cada una de las participaciones de los alumnos y la construcción de redes de aprendizaje.
URI: http://hdl.handle.net/11349/13664
Appears in Collections:Licenciatura en Humanidades y Lengua Castellana

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CuervoVargasDianaMarcela2016.pdfTrabajo de Grado3,4 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.