Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/13298
Title: Espacio Invisible
Author: Vergara Sierra, Oscar Dario
Advisor: Casas, Umberto
Subjects: ARTES PLÁSTICAS Y AUDIOVISUALES - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
DIBUJO
CREACIÓN LITERARIA, ARTÍSTICA, ETC.
ARTISTAS - RELATOS PERSONALES
Keywords: Juego
Espacio
Dibujo
]Vida urbana
Date: 6-Dec-2017
Abstract: I question aspects such as: interior and exterior, temporal and spatial, intimate and public, isolation and confinement, curiosity, play and innocence in the face of danger. Based on these concepts, I establish a relationship with the temporal and spatial aspects of an image represented on a two-dimensional support, making an exploration of the possibilities, limits and sense of support in the work. The drawing in its realization is a process that speaks to us of intimacy, isolation, emptiness, it is an experience of us with the support. The drawing is something intimate and personal that frees us from that confinement to which we are accustomed, opens our thinking to new realities. I am interested in chiaroscuro, the contrast between white and black, the texture of graphite that leaves its mark on the surface as a unique brand. I use drawing to try to create images that refer to isolation, confinement, the contemporary crisis, we are confined, limited, we live in tiny spaces, cramped and alone. Loneliness is a refuge, but also a marginalization, we want to respect our space, but we are increasingly limited by the walls that we build to protect our privacy. The drawing is marked by strong contrasts of light, the passage from white to black, not mediated by color. I am interested in creating nostalgic, empty images, and at the same time, contrasts with the spaces inhabited by memories. In my drawings, many young people appear in everyday situations that through the game seek an exit from the environment that isolates and marginalizes them, it refers to the enclosure of the frame, of the walls, it is a game that is created between the image and the support. These drawings are that, boxes that trap, isolate and separate these spaces with the real one. It shows the superficiality of modern society, its banality and its indifference to the problems of young people. A society that turns its back on the most vulnerable groups. From this game I highlight the importance of the environment of the characters. In effect, it is an eagerness to register urban life in these aspects of marginality. Hence, the exposed scenes, empty spaces, enclosed and contained between walls, are only instruments of the reality in which we live. Closed spaces, in most cases cold, artificially lit, could be from any house, from any room or place. A strange space in which dreams and intimacy fit, while trying to inhabit through drawing to establish the game between look and perception.
Description: Cuestiono aspectos como: lo interior y exterior, lo temporal y espacial, lo íntimo y público, el aislamiento y el encierro, la curiosidad, el juego y la inocencia ante el peligro. A partir de estos conceptos establezco relación con lo temporal y espacial de una imagen representada sobre un soporte bidimensional, haciendo una exploración de las posibilidades, límites y sentido del soporte en la obra. El dibujo en su realización es un proceso que nos habla de intimidad, aislamiento, vacío, es una experiencia de nosotros con el soporte. El dibujo es algo íntimo y personal nos libera de ese encierro al que estamos habituados, abre nuestro pensamiento a nuevas realidades. Me interesa el claroscuro, el contraste entre el blanco y el negro, la textura del grafito que va dejando su huella sobre la superficie como una marca única. Utilizo el dibujo para tratar de crear imágenes que remiten al aislamiento, al encierro, a la crisis contemporánea, estamos encerrados, limitados, vivimos en espacios minúsculos, apretujados y solos. La soledad es un refugio, pero también un marginamiento, deseamos que respeten nuestro espacio, pero nos vemos cada vez más limitados por los muros que nosotros mismos construimos para proteger nuestra intimidad. El dibujo está marcado por fuertes contrastes de luz, el paso de blanco a negro, no mediado por el color. Me interesa crear imágenes nostálgicas, vacías, y a la vez, contrasta con los espacios habitados por los recuerdos. En mis dibujos aparecen muchos jóvenes en situaciones cotidianas que a través del juego buscan una salida del entorno que los aísla y margina, se hace referencia al encierro del marco, de los muros, es un juego que se crea entre la imagen y el soporte. Estos dibujos son eso, cajas que atrapan, aíslan y separan estos espacios con el real. Se muestra la superficialidad de la sociedad moderna, su banalidad y su indiferencia frente a los problemas de los jóvenes. Una sociedad que le da la espalda a los grupos más vulnerables. A partir de este juego resalto la importancia del entorno de los personajes. En efecto, es un afán de registrar la vida urbana en estos aspectos de marginalidad. De ahí que las escenas expuestas, espacios vacíos, encerrados y contenidos entre muros, son sólo instrumentos de la realidad en la que vivimos. Los espacios cerrados, en la mayoría de los casos fríos, iluminados de forma artificial, podrían ser de cualquier casa, de cualquier habitación o lugar. Un espacio extraño en el que caben los sueños y la intimidad, a la vez que se intenta habitar por medio del dibujo para establecer el juego entre mirada y percepción.
URI: http://hdl.handle.net/11349/13298
Appears in Collections:Artes Plásticas y Visuales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstrac.pdf41,02 kBAdobe PDFView/Open
Licencia de Autorización.pdf737,12 kBAdobe PDFView/Open
VergaraSierraOscarDario2018.pdfTrabajo de Grado1,55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.