Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/12986
Title: Análisis Bibliográfico y Bibliométrico sobre el Uso del Video en los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Naturales en la Última Década
Author: Ruiz Escamilla Lady Johana, Lady Johana
metadata.dc.contributor.advisor: García Martínez, Álvaro
Hernández Barbosa, Rubinsten
metadata.dc.subject.lemb: LICENCIATURA EN QUÍMICA - TESIS Y DISERTACIONES ACADÉMICAS
ENSEÑANZA AUDIOVISUAL
MEDIOS DE ENSEÑANZA
MATERIALES AUDIOVISUALES
Keywords: Bibliográfico
Bibliométrico
Video
Enseñanza
Aprendizaje
Date: 30-Jan-2018
Abstract: The use and adequate implementation of the different information and communication technologies in education contributes to the scientific and technological literacy that students and future citizens of the 21st century need to acquire, research in this topic goes back years, because of it, In the following degree work the results obtained in the descriptive and retrospective bibliometric study are presented through the search, follow-up and analysis of the scientific articles published between 2007 and 2017, in Ibero-America, in journals indexed in databases Francisco José de Caldas District University on the subject: the use of video in teaching and learning processes, these were classified, based on 3 inductive categories and an emerging category. The articles published on the use of video in the teaching and learning of the natural sciences were analyzed and their productivity was recorded by year, magazine, country and author, in order to determine the core journals, identify the most productive authors and countries, and know its impact index and the percentage of co-authorship. Finally, a qualitative analysis of the content of the articles published in Colombia was carried out to establish the theoretical and methodological references of the use of video in the teaching and learning processes of the natural sciences in the country.
Description: El uso e implementación adecuado de las diferentes tecnologías de información y comunicación en la educación contribuye a la alfabetización científica y tecnológica que requieren adquirir los estudiantes y futuros ciudadanos del siglo XXI, la investigación en este tópico se remonta años atrás, con motivo de ello, en el siguiente trabajo de grado se presentan los resultados obtenidos en el estudio bibliométrico descriptivo y retrospectivo realizado por medio de la búsqueda, seguimiento y análisis de los artículos científicos publicados entre los años 2007 y 2017, en Iberoamérica, en revistas indexadas en bases de datos de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas sobre la temática: el uso del video en los procesos de enseñanza y aprendizaje, estos se clasificaron, en función de 3 categorías inductivas y una categoría emergente. Los artículos publicados sobre el uso del vídeo en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales fueron analizados y se registró su productividad por año, revista, país y autor, para así determinar las revistas núcleo, identificar los autores y países más productivos, y conocer su índice de impacto y el porcentaje de co-autoria. Finalmente, se realizó un análisis cualitativo de contenido de los artículos publicados en Colombia, para establecer los referentes teóricos y metodológicos del uso del vídeo en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales en el país.
URI: http://hdl.handle.net/11349/12986
Appears in Collections:Licenciatura en Química

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RuizEscamillaLadyJohana2018.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.