Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/10876
Title: 
Una reflexión a partir de la experiencia: pedagogía, literatura y competencias
Author: Rodríguez, Enrique
Keywords: Reading and writing, poetic text, education, competences.
Reading and writing, poetic text, education, competences.
Lectura y escritura, texto poético, educación, competencias.
Lectura y escritura, testo poético, educación, competencias.
Publisher: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Description: This article is a reflection about the function that the text has in the school. From some ideas about texts interpretations and from a special language conception that gives priority to reading and writing experiences with in communicative contexts some criteria are established in order to tackle the poetic text. In this sense, some moments and levels of reading are chatacterized with the aim of making possible a strategy that allows interdisciplinarity. Emphasis is made in the poetic character of texts, and thus, it is taken into consideration the effect caused by the literary writings on the readers: the amazement, the pleasure and the sensibility as creators of a critical reading. The writing comes from an experience teachers training and with the purpose of systematize the classroom projects that were initiated within the process. At the same time, it has oriented students that have participated as asistant.
Este artículo es una reflexión sobre el lugar del texto literario en la escuela. A partir de algunas ideas sobre interpretación de textos y desde una concepción del lenguaje que da prioridad a las experiencias de lectura y escritura en contextos de comunicación, se establecen algunos criterios para abordar el texto poético. En este sentido, se caracterizan algunos momentos y niveles de lectura que posibilitan un tratamiento que integre el trabajo con otras áreas. Se hace énfasis en el carácter estético de los textos y, por tanto, en tener en cuenta el efecto de las obras literarias sobre el lector: el asombro, el gusto y la sensibilidad como generadores de una lectura crítica. El texto nace de una experiencia de acompañamiento a docentes y con el propósito de ayudar a sistematizar los proyectos de aula que se iniciaron durante el proceso. A su vez a orientado a los estudiantes que participaron como auxiliares.
URI: http://hdl.handle.net/11349/10876
Other Identifiers: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/459
10.14483/22486798.459
Appears in Collections:Enunciación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.