Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/10840
Title: 
Niños que leen, niños que comprenden intenciones: relación entre la comprensión lectora y la teoría de la mente
Author: Ramos Morales, Carlos
Crespo Allende, Nina María
Keywords: Theory of mind, reading comprehension.
Theory of mind, reading comprehension.
Teoría de la mente, comprensión lectora.
Teoría de la mente, comprensión lectora.
Publisher: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Description: The theory of mind is associated with the ability all human beings have to represent to themselves the others’ intentions and beliefs. This ability implies the development of increasingly complex theories and it is essential to oral communication (Meltzoff, 1999). Research on this subject places its development between the ages of 6 and 7, just at the onset of formal learning of reading and writing.From there, the objective of this paper is to explore the relationship between theory of mind and the comprehension of narrative texts in normal third graders. To evaluate the theory of mind, an instrument based on the classic tasks of second-order false beliefs (Sullivan and Tager-Flusberg, 1999, and Perner and Wimmer, 1985) was designed, and to evaluate the comprehension of the narrative text an instrument supported by the van Dijk and Kintsch ́s (1983) model of comprehension was created.
La teoría de la mente se relaciona con la capacidad que tenemos de representarnos intenciones y creencias de los otros. Esta habilidad implica el desarrollo de teorías en una recursividad cada vez más compleja y es fundamental para la comunicación oral (Meltzoff, 1999). La literatura sitúa su desarrollo entre los 6 y 7 años, justo cuando empieza de manera formal el aprendizaje de la lectoescritura. A partir de allí, el presente trabajo tiene como propósito examinar la relación entre la teoría de la mente y la comprensión de textos narrativos en niños normales que cursan tercer año de educación básica. Para evaluar la teoría de la mente se diseñó un instrumento basado en las tareas clásicas de falsas creencias de segundo orden (Sullivan y Tager-Flusberg, 1999 y Perner y Wimmer, 1985), y para la evaluación de la comprensión de lectura de texto narrativo se creó un instrumento sustentado en el modelo de comprensión de van Dijk y Kinstch (1983).
URI: http://hdl.handle.net/11349/10840
Other Identifiers: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/1261
10.14483/22486798.1261
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