Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/10669
Title: 
Hacia una comprensión fenomenológica del discurso literario
Author: Rodríguez Vergara, Mauricio
Keywords: Living experience, phenomenological attitude, epojé, sense, imaginary variation, horizon, motivation, ante-predicative, intentionality, life world, concretion.
Living experience, phenomenological attitude, epojé, sense, imaginary variation, horizon, motivation, ante-predicative, intentionality, life world, concretion.
Experiencia vivida, actitud fenomenológica, epojé, sentido, variación imaginaria, horizonte, motivación, antepredicativo, intencionalidad, mundo de la vida, concreción.
Experiencia vivida, actitud fenomenológica, epojé, sentido, variación imaginaria, horizonte, motivación, antepredicativo, intencionalidad, mundo de la vida, concreción.
Publisher: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Description: This article is a reflection on some aspects of interpretation of one literary text. Under this intention, it is necessary one methodology what involved the subject and their living experience. This implies that before following some fixed parameters is granted the reader a form of appropriating of text. So that is the subject who, according to their horizon of experience, coonstitutes the sense of the text. But this doesn't mean that reading this to the reader's free will, sice obviously it will follw certain interpretative limes provided by the same author. For this the subject-reader will take an attiutede in which put among parenthesis the said by the interpretative 'science' and so uncover the sense of the literary work, work of art or philosophical. In fac, the phenomenological attitude consists of putting this among parenthesis; from the reader learns how to see a text in his genesis, this means to recognize that said text, in particular thsi literary work, invites him to put in action its own sheme of imaginary variations.
ESte artículo es una reflexión sobre algunos aspectos de la interpretación del texto literario. Bajo esta intención, es necesaria una metodología en la que esté involucrado el sujeto y su experiencia de vivida. Esto implica que antes que seguir unos parámetros fijos se le conceda al lector una forma de apropiarse del texto. De esta forma, es el sujeto quien, según su horizonte de experiencia, constituye el sentido del texto. Pero esto no quiere decir que la lectura esté al libre arbitrio del lector, pues obviamente éste deberá seguir ciertos lineamientos interpretativos proporcionados por el mismo autor. Para esto, el sujeto-lector tomará una actitud en la lengua que ponga entre paréntesis lo dicho por una 'ciencia' interpretativa y así se hallará ante el sentido de la obra literaria, la obra de arte o el texto filosófico. Precisamente , la actitud fenomenológica consiste en este poner entre paréntesis; desde esta actitud el lector aprende a ver un texto en su génesis, esto significa reconocer que dicho texto, en particular dicha obra literaria, le invita a poner en acción sus esquemas.
URI: http://hdl.handle.net/11349/10669
Other Identifiers: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/enunc/article/view/471
10.14483/22486798.471
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