Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11349/10545
Title: 
El ánalisis de tareas para el desarrollo de competencias argumentativas en geometría
Author: Calderon, Dora Inés
Keywords: 
Language teaching, tasks analysis, didactic design, communication in the classroom, and argumentative competence in geometry.
language teaching, taks analysis, didactic design, communication in the classroom, and, argumentative competence in geomety.

Didáctica del lenguaje; análisis de tareas; diseño didáctico; comunicación en el aula y competencia argumentativa en geometría
Didáctica del lenguaje, análisis de tareas, diseño didáctico, comunicación en el aula y competencia argumentativa en geometría.
Publisher: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Description: This article presents of a research in the ralation language development and development of mathematical knowledge, since an argumnetative perspective. The proposal Splits of the fundamental hypothesis that the developmentof a mathematical argument depends on a basic relation among the natural language as semiotic system that privileges the argument and the reasoning in genral, and mathematical reasoning in the elaboration of mathematical concepts such as the geometric concep. From that point of view, in the present study exists the interest to undersand, to describe, to analyze and to quality the processes in the classroom, both in the dimension of the teaching act and in the learning one, in the private fields of the language and the math. Thus, in this document is presented a priori and a posteriori, made from the model of the didactic engineering (Guy rousseau, 1998, 2004, and Régine Douady, 1984, among others). The design of taks was directed to the develoment (as the argumentative competences in geomety, in a group of students of 10 grado degree of secondary education. A specifc structuring for the analusis of a sequence of activites oriented is carried out to the reasoning processes development (as the argumentative one) and its relation with the processes of representation (like the semiotics process), in the formulation of a geometric relation:the Pythagoream raltion.
Este artículo presenta resultados de investigación desarrollo de lenguaje y desarrollo de conocimiento matemático, desde una perspectiva argumentativa. La propuesta parte de la hipótesis fundamnetal de que el desarrollo de un argumento matemático depende de una ralación básica entre la lengua natural como sitema semiótico como algebraico y el figural que se privilegian en los razonamientos matemáticos en la elaboración de conceptos matemáticos como los geométricos. Desde este punto de vista, en el presente estudio está el interés por comprender, describir, analizar y cualificar los proceso de aula, tanto en la dimensión de la enseñanza como en la del aprendizaje, en los campos particulares del lenguaje y las matemáticas. Así, en este documento se presenta, como resultado de la investigación, una estructura de análisis a priori como el a posteriori, que se realiza desde el modelo de la ingeniería didáctica (Guy Brousseau, 1998, 2004 y Régine Douady, 1984, entre otros).El diseño de tareas se encaminó al desarrollo de competencias argumentativas en geometría, en un grupo de estudiantes de 10 grado de educación media. Se realiza una estructuración especifíca para el análisis de una secuencia de actividades orientadas al desarrollo de procesos de razonamiento (como el argumentativo) y su relación geométrica:la relación pitagórica.
URI: http://hdl.handle.net/11349/10545
Other Identifiers: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/revcie/article/view/344
10.14483/23448350.344
Appears in Collections:Científica

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.